NILAM

APA ITU NILAM?
Program NILAM

 Sejak dahulu lagi, tidak dapat dinafikan bahawa betapa pentingnya ilmu dalam kehidupan manusia. Sesungguhnya ilmu turut banyak memberi manfaat yang berguna. Bidang ilmu itu sangat luas dan tiada penghujungnya. Pelbagai kaedah yang dapat kita gunakan bagi memperoleh ilmu. Antaranya adalah melalui bacaan. Oleh itu, pihak Kerajaan Pelajaran Malaysia (KPM) telah memperkenalkan satu program iaitu program NILAM di peringkat sekolah rendah dan sekolah menengah. NILAM merupakan singkatan kepada Nadi Ilmu Amalan Membaca. 
 Program NILAM diwujudkan bagi meningkatkan tahap kesederan kepada semua lapisan masyarakat, terutamanya terhadap murid-murid sekolah, tentang pentingnya amalan membaca. Bagi menarik minat murid-murid terhadap Program NILAM, pelbagai aktiviti dan anugerah disediakan. Malah, Program NILAM turut mengalami penstrukturan semula bagi menambah baik demi meningkatkan tahap membaca di kalangan murid-murid sekolah. Pihak sekolah juga turut menyediakan pelbagai aktiviti tersendiri sebagai langkah menyokong terhadap program ini.  
( Bahagian Teknologi Pendidikan adalah Urusetia di Kementerian Pelajaran yang ditugaskan untuk menyelaras program ini. Program ini telah mula dilaksanakan dengan Tahun 1 di sekolah Rendah dan Tingkatan 1 atau Peralihan di sekolah Menengah dengan rasminya 1999, melalui Surat Pekeliling Ikhtisas Kementerian Pelajaran Malaysia Bil.13/1998 : Program Membina Tabiat Membaca bertarikh 22 Mei 1998 )      sumber : http://nilamsandakan.blogspot.my/p/pengenalan-nilam.html

Pelaksanaan Program NILAM di sekolah adalah dibawah Pusat Sumber Sekolah. Turut terlibat adalah semua guru bahasa iaitu guru Bahasa Malaysia dan Guru Bahasa Inggeris. Dari segi pelaksanaannya di sekolah adalah seperti berikut :

i.  Murid membaca dan merekod bahan bacaan. ii. Guru mengesahkan serta menandatangani rekod bacaan murid. ii. Sekolah memberi pengiktirafan dan ganjaran kepada murid yang telah banyak membaca.    Pelaksanaan program NILAM ini mempunyai dua Tahap Pelaksanaan, iaitu:

i. TAHAP JAUHARIii. TAHAP RAKAN PEMBACA


i ) TAHAP JAUHARI 1. Semua murid wajib terlibat.  2. Murid sekolah rendah memulakan aktiviti Tahap Jauhari pada pertengahan Tahun 1 sehingga      tamat     Tahun 6.  3. Murid sekolah menengah memulakan aktiviti Tahap Jauhari sebaik sahaja masuk Tingkatan 1      sehingga tamat Tingkatan 5. 4. Semua aktiviti murid dalam program ini perlu direkodkan yang kemudiannya disahkan oleh        guru sebelum memberi pengiktirafan.     
     Pengiktirafan Sekolah Rendah      Jumlah Bacaan                         Pengiktirafan           90-179                                    GANGSA           180-269                                  PERAK           270-359                                  EMAS           360 ke atas                             NILAM

       Pengiktirafan Sekolah Menengah
       Jumlah Bacaan                         Pengiktirafan           72-143                                    GANGSA           144-215                                  PERAK           216-287                                  EMAS           287 ke atas                             NILAM


ii) TAHAP RAKAN PEMBACA    1. Layak memasuki Kumpulan Tahap RP setelah membaca 100 buah buku.     2. Perlu dibimbing oleh guru.     3. Murid berkongsi maklumat, amanah, dapat memimpin, dapat menarik minat rakan,                   keluarga & jiran untuk membaca.     4. Markah diberi berdasarkan aktiviti yang dijalankan.    
         Pengiraan markah:           Jumlah bacaan                             Pengiktirafan            100-199                                         GANGSA            200-299                                         PERAK            300-399                                         EMAS            400 ke atas                                    NILAM

No comments:

Post a Comment